Omakoti: Liian halvassa lämpöpumpputarjouksessa on jotain mätää06.10.2014 Onnistut lämpöpumpun hankinnassa varmimmin, kun kiinnität laitteen toimittavaan yritykseen vähintään yhtä paljon huomiota kuin itse laitteeseen. Liian halpa on liian hyvää ollakseen totta. Pyydät tarjouksia maalämmön avaimet käteen -toimituksesta ja kuusi yritystä vastaa. Viiden tarjoama hinta on hyvin lähellä toisiaan, mutta yksi tarjous on 3 000 euroa muita halvempi. Hypitkö riemusta ja valitset tolkuttoman halvan tarjouksen, kun kerran “saat halvalla”? Siinä tapauksessa olet hakoteillä. – Asiakkaan pitäisi olla kiinnostuneempi siitä, miksi joku myy muita halvemmalla kuin siitä, miksi joku myy kalliilla. Jos jokin tarjous poikkeaa merkittävästi muista, siihen täytyy olla jokin syy. Jos yksi maalämpötarjous on muita halvempi lyhyemmän lämpökaivon porareiän takia, sen pitäisi laittaa asiakkaan hälytyskellot soimaan, sanoo toiminnanjohtaja Jussi Hirvonen Suomen lämpöpumppuyhdistys Sulpu ry:stä. Mahdollisia selityksiä on muutamia ja mikään niistä ei ole erityisen hyvä. Yritys ei ehkä osaa laskea kunnolla, luottaa kaivoon osuviin satunnaisiin pohjavesivirtauksiin tai sillä on niin huono lämpöpumppu, että se pystyy hyödyntämään muita vähemmän kaivon ilmaisenergiaa ja käyttää enemmän sähköä. Karuin vaihtoehto on, että yritys tietää kaivon olevan alimitoitettu, mutta tarjoaa sitä silti saadakseen urakan halvalla hinnalla. Kummallisuuksista voi kysyä suoraanMahdollista on toki sekin, että yritys on rehellinen, mutta laskennassa on nojauduttu johonkin virheelliseen arvoon inhimillisen erehdyksen vuoksi. – Miksi ei kysyisi tarjoajalta suoraan: sinulla on kolme tonnia halvempi tarjous kuin muilla, mistä se johtuu? Samankaltaista ajattelua kannattaa soveltaa hinnan lisäksi muihin yksityiskohtiin. Jos usean tarjouksen joukossa yksi poikkeaa jossakin kohtaa selvästi muista, syy tähän pitää selvittää. Hankki sitten parin tuhannen euron ilmalämpöpumppua tai toistakymmentä tuhatta maksavaa maalämpöjärjestelmää, Hirvonen suosittelee kiinnittämään laitetta enemmän huomiota yritykseen. – Moni tuijottaa vain pumppua, vaikka asennus ja palvelu sen ympärillä on paljon tärkeämpää. Kuluttaja voisi olla kiinnostuneempi yrityksestä, sen referensseistä, toimituskunnosta ja taloudesta. Vastaako se huutoonsa eli hoitaa huoltosopimukset takuuvelvoitteet, entä löytyykö siltä huoltopuhelinnumero? |